Prisgräns: Fritext:
Område: Bäddar:

Fjällstugor i Sverige

 

Är det någon idé att lägga in en annonstext på tyska och engelska?

 

  Ja, absolut. Tyskar är vår största besöksgrupp efter Engelskan och står för många bokningsförfrågningar.
 
 
Hur skall jag göra för att få så många svar som möjligt på min annons?
  • Se till att annonsen har bra bilder. Gärna en exteriör och en interiör bild. Det är minst lika viktigt att visa hur bostaden ser ut inuti som utanpå.
  • Se till att annonsen har en trevlig beskrivning (kommentar/reklamtext). Speciellt de 150 första tecknen är viktiga eftersom de syns i resultatlistorna vid sökningar. Tänk också på att det du skriver in som rubrik och i beskrivningen blir sökbart genom vår avancerade sökfunktion där besökaren kan söka på valfria sökord. Ju mer du arbetar med din annons ju bättre resultat.
  • Se till att ange en lämplig ort. Om bostaden ligger på en liten ort men även nära en större bör du ange båda orterna för att besökarna ska hitta din annons vid sökning på ort. Skriv exempelvis Ljungskile, Uddevalla i fältet Ort i din annons.
  • Kryssa för faciliteter och aktiviteter ur våra listor för att komma med vid sökningar där besökaren specificerar detta i vår avancerade sökfunktion.
  • Om du angett en e-post adress i din annons, kom ihåg att kontrollera den regelbundet. Många besökare är otåliga och får de inte ett snabbt svar så skickar de sin förfrågan till andra annonsörer. Tänk även på att tömma din inbox regelbundet så att den inte blir full och du går miste om förfrågningar.
  • Kontrollera önskas hyra annonserna regelbundet eller prenumerera på dem, det kommer hela tiden in nya!
  • Ange de veckor du har lediga i din annons. Tänk på att många inte orkar kontakta annonsörer som ej angivit detta om utbudet i området är stort.
  • Var aktiv och publicera din kalender.
  • Ange en så utförlig kontaktinformation som möjligt eftersom det ger ett seriösare intryck av dig, och gör det också lättare för den intresserade att kontakta dig.
  • Utnyttja möjligheten att presentera din bostad på flera språk för att nå ut till så många som möjligt.
  •  
  • Kan jag ändra text och bilder i min annons?
    Ja, du kan hur ofta du vill och när du vill uppdatera både text och bilder i din annons utan kostnad. Klicka på "Logga in" länken uppe i vår blå huvudmeny. När du sedan är inloggad väljer du "Uppdatera annons/er" i menyn som kommer upp på vänsterkanten.
  •  

Vad är viktigt att tänka på när man hyr ut sin semesterbostad?

 

 
Inkomst från uthyrning av småhus måste redovisas i din deklaration och sker på ditt eget ansvar. Från hyresintäkten får du för varje småhus/ägarlägenhet göra avdrag med 18 000 kronor. Detta gäller fr.o.m. deklarationen 2012, dvs. inkomståret 2011.
  • Ta alltid betalt i förskott. Använd gärna ett speciellt bankkonto för detta, eller skaffa ett post- eller bankgiro.
  • Använd väl genomtänkta hyreskontrakt.
  • Vid eventuell osäkerhet, fråga efter referenser (detta är speciellt viktigt vid längre uthyrningsperioder).
  • Kräv fullständig adress och telefonnummer av hyresgästen vid bokning, inte bara en e-post adress. Om du vill kan du kontrollera att uppgifterna verkar stämma genom att göra en sökning på t.ex. Eniro privatpersoner.
  • Kontrollera dina försäkringar.
  • När du lagt in din annons - kontrollera en extra gång så att du skrivit rätt uppgifter.
  • Se till att kontrollera städningen mellan varje hyresgäst.
  • Om du inte kan erbjuda dina hyresgäster ett avbeställningsskydd, rekommendera dem att köpa ett av något försäkringsbolag.
  • Sätt gärna upp "städregler" i stugan så att hyresgästerna enkelt kan se vilken städning som de förväntas utföra innan de åker.

Hur föreslår ni att ett bokningsförfarande ska gå till?

 

  Eftersom SwedenHomeRentals är en annonsportal där ni själva hyr ut er bostad direkt till hyresgästerna har vi inga regler ni behöver följa kring hur ett bokningsförfarande ska gå.

 

Här följer TIPS:
1. En förfrågan kommer till er via e-post eller telefon.
2. Besvara alltid förfrågan, oavsett om ni har ledigt eller ej så slipper hyresgästen fundera över om hans/hennes förfrågan kommit fram till er.
3. Om er bostad är ledig, besvara eventuella frågor och se till så att inga frågetecken finns kvar om t.ex. vilken period som ska hyras, vilket pris ni ska ta osv.
4. Om ni känner er osäkra på hyresgästen, be om referenser innan ni lovar att hyresgästen ska få boka er bostad.
5. När hyresgästen bestämt sig för att boka er bostad kräver ni fullständiga kontaktuppgifter på hyresgästen (fullständig adress, telefonnummer, personnummer) och skickar ett hyresavtal till hyresgästen.
6. 20 procent av hyran betalas senast 10 dagar efter bokningstillfället och resterande del senast 30 dagar före hyresperiodens början. För betalning kan ni använda ett bankkonto (öppna gärna ett speciellt konto som ni endast använder för hyresbeloppen) eller bank- eller postgiro. OBS! Acceptera aldrig check som betalningsmetod.
7. Kom ihåg att bekräfta (t.ex. via mail) att ni mottagit betalning från hyresgästen.
8. När hyresgästen kommer möter ni (eller någon annan) upp och överlämnar nyckeln. Eventuellt kan ni vid detta tillfälle ta ut en depositionsavgift som hyresgästen får tillbaka efter att ni inspekterat bostaden.
9. Se till att vara anträffbar per telefon under hyresperioden om något skulle hända. Om något händer med bostaden under hyresperioden, se till att åtgärda eventuella fel och brister direkt.
10. När hyresgästen lämnar bostaden kontrollerar ni att städning utförts på bra sätt och att allt är i sin ordning. Det bästa är naturligtvis att göra detta medan hyresgästen fortfarande finns på plats. Eventuell depositionsavgift betalas sedan tillbaka till hyresgästen, se till att det finns en städinstruktion som passar just din fastighet.

11. Här kan du ladda ner ett hyresavtal om du klickar på: Hyresavtal

Copyright © 1990 Swedenhomerentals